Meditatieforum

 

De blik omhoog  &                      contact: meditatieforum@planet.nl

 

Het Om 

 

door Piet Gielen  

 

 

Home

 

 

De stand van de ogen

 

Een mens die de ogen naar boven richt, zit vaak in het visuele systeem te denken of te zoeken. Ogen in het midden wijzen vaak op een auditieve oriëntatie.

Wanneer de ogen naar beneden gericht zijn, zit iemand nogal eens in een gevoel.

 

Als de ogen in de visuele stand staan, ben je meestal ‘sterker’ dan wanneer ze in de gevoelsstand staan. In een moeilijke situatie kan het helpen om de ogen meer naar boven te halen.

 

Dit kun je letterlijk demonstreren met een proefje.

 

 

 

a.

 

b.

 

c.

 

Richt je ogen naar boven. Strek je rechterarm uit. Je gespreksgenoot

probeert met een vinger je arm naar beneden te drukken. (Niet forceren.)

Richt je ogen naar beneden. Strek je rechterarm uit. Je gespreksgenoot

probeert met een vinger je arm naar beneden te drukken. (Niet forceren.)

Wanneer was je arm het sterkst?

 

 

 

 

 

Meer informatie over de betekenis van de stand van de ogen vindt u op onze website Rhegie bij het onderdeel dyslexie. U komt er via de homepagina

 

Ademhalingsoefeningen met visualisatie

maken je dan ook vaak sterker.

 

Voorbeeld

 

De grondademhaling.

Deze oefening is erg geschikt voor het geval dat iemand zich wat minder ‘stevig’ voelt.

Zittend

Zet beide voeten goed op de grond. Doe eventueel de schoenen uit. Leg je handen op je bovenbenen. Doe je ogen dicht.

Inademen doe je via de mond of via de neus, gewoon wat je het prettigst vindt.

Bij het inademen probeer je in gedachten de adem tot in je voeten te zien doorstromen.

Adem rustig uit via de neus. Tel in gedachten daarbij: eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig.

Adem weer ‘tot in je voeten’. Enzovoort.

 

Een ander beeld dat de ontspanning hierbij kan verdiepen en verstevigen is bijvoorbeeld dat van een walvis.

Verbeeld je dat je een grote zware walvis bent, die bij de inademing omhoog gaat in het water.

Bij de uitademing glijdt de walvis langzaam, langzaam weer de diepte in.

 

 

Heiligen worden vaak afgebeeld met de blik omhoog.

Dat zal dus wel niet voor niks zo zijn.

 

Scannen0028

Ag Neoftos van Cyprus

 

Meditatie-oefening

 

Als men mediteert met de innerlijke blik gericht op het punt ongeveer tussen de wenkbrauwen, dan werkt dat meestal positief op de meditatie.

Men richt zijn blik a.h.w. op zijn ‘derde’ oog.

Volgens Yogananda is dat een plek, waar je God a.h.w. kunt tegenkomen.

Als je met halfgesloten of gesloten ogen mediteert, kun je ook zo de blik naar boven richten. Dat werkt prima.

Men zit dan met zijn aandacht op de hoogte van het zesde chakra.

Het is verder ook mogelijk om tegelijkertijd aan de achterzijde van het chakra - in het ponsgedeelte van de hersenen zo gezegd -  in de diepe stilte het Om te laten klinken. (Dus niet echt het Om uitspreken.)

 

 

Hoe verstilder, hoe mooier het Om kan worden.

Je benut je schedel als een klankschaal.

En volgens de overlevering is het Om de ‘oertrilling’ van God waarin alle andere trillingen geboren en geborgen zijn.

 

 

Men kan de oefening nog aanvullen met een mudrahouding.

Je legt je linkerhand met de rug als een kommetje op je linkerdij.

 

 

 

Boeddha met een ontvangend kommetje.

 

 

 

De rechterarm gaat half omhoog

 

 

Met de rechter duim en wijsvinger maak je een rondje,

en de drie overige rechtervingers spreid je als een waaier.

 

Kortom je zit er als een heuse Tibetaanse lama bij.

 

 

Ikzelf vind deze gecombineerde meditatie-oefening erg prettig om te doen.

Misschien heeft u ook van dit soort mooie oefeningen gevonden.

Mail ze dan.

 

 

 

 

 

Bijdragen van de websitebezoekers

 

22 december 2009

 

Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik ben weer sinds een tijdje bezig met mediteren.

Alleen heb ik een paar dingen die tijdens het mediteren gebeuren, de symptomen zijn dat op de plek waar het derde oog zit, het samen gaat trekken, mijn ogen gaan ook die kant op, en daarna kan het gebeuren dat mijn hele gezicht gaat samentrekken.

Mijn lichaam gaat lichtelijk schokken en wordt in bepaalde bewegingen gezet. Het voelt niet erg of zo hoor maar het gaat allemaal vanzelf.

Tijdens het aanspannen van de spieren wat automatische gebeurt, krijg ik vaak een enorme energieboost, wat daarna uitloopt op een paar minuten heerlijk rustig mediteren.

Laat ik voorop stellen dat het niet verkeerd voelt maar ik ben alleen heel erg benieuwd of iemand weet wat dit is en de oorzaak hier van is.

Als iemand enig idee heeft laat het mij weten a.u.b.

Met vriendelijke groet,

Rene Koning

 

In eerste indruk komt het inderdaad niet  als iets medisch over, maar eerder als een spontane rijping of genade in het meditatieproces.

(Hoewel het natuurlijk altijd belangrijk is om deze ‘ verschijnselen’  ook onder de loep van het  gezond verstand te bekijken.)

Een belangrijk onderdeel  bij kriyayoga-oefeningen - met aanspannen en ontspannen van de spieren - is altijd de innerlijke blik op het derde oog te houden. Na alle oefeningen volgt dan het moment van het  ‘consumeren’  van de geestelijke maaltijd die je bij de oefeningen als het ware bereid hebt. Jouw energieboost,, zoals je het noemt, doet me daar aan denken. Ik ben net als jij benieuwd of er meer mensen zijn met zulke spontane ervaringen, als jij hebt.

Piet Gielen

 

 

 

M.

 

Visualisatie-oefening 'Kom tot jezelf'

Het is een oefening om even snel op te knappen.

 

Als je niet goed meer in je rust bent, zit er vaak te veel energie boven in het lichaam, vooral in je hoofd.

Met name de rode energie zit dan te weinig in het onderste chakra.

Dan kun de volgende oefening doen.

Ga rechtop op je stoel zitten.

Leg je linkerhand op je kruin.

Leg je rechterhand op je stuitje.

Visualiseer dat de kleuren - met name rood - via je linkerhand, je schouders, en  je rechterhand van het hoofd naar het stuitje gaan.

Dit duurt ca. 5 minuten.

Op deze manier komt de energie weer gemakkelijk in de onderste lagen van het lichaam. Vooral belangrijk is rood. Als die kleur voldoende beneden aanwezig is, gaat de rest vanzelf. Dan kan de kundalini weer 'stromen'.

 

Je kunt verder ook met een gevisualiseerd hulmiddel checken of er voldoende rode energie beneden is. Aan het begin van de oefening visualiseer je ook een lege fles.

Die fles vult zich tijdens de oefening geleidelijk met de kleur rood.

Als de fles vol is, is de oefening eigenlijk wel klaar. Meestal is dit dus na zo'n 5 minuten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CheckStat